آنزیم های موجود در پودر های شوینده

آنزیم‌ها به عنوان افزودنی‌های کاربردی جهت کمک به پاک کنندگی شوینده‌های البسه، دوستدار محیط زیست و صرفه جویی در انرژی مطرح می‌باشند. استفاده صنعتی از آنزیم در شوینده از سال 1930 با آنزیم‌های پروتئاز، لیپاز و آمیلاز بر اساس اختراع ثبت شده Rohm، در سال 1913 شروع شد. امروزه آنزیم‌ها جهت از بین بردن لکه‌های پروتئینی، چربی و نشاسته‌ای بکار می‌روند. علاوه بر این، برخی آنزیم ها جهت مراقبت از بافت و ظاهر پارچه کاربرد دارد.

هم اکنون در تولید پودرهای شوینده از آنزیم‌های مختلفی استفاده می‌شود که بعضی از آن‌ها عبارتند از: پروتئاز، سلولاز، آمیلاز، ماناناز، لیپاز و … در ادامه شرح مختصری در خصوص هر کدام از این آنزیم ها ارائه می‌گردد:

پروتئاز: پراستفاده‌ترین آنزیمها در پودر لباسشویی است و انواع مختلف آنزیم پروتئاز توانایی عملکرد در گستره وسیعی از دماهای شستشو را داشته و بر انواع لکه‌های پروتئینی مانند لکه چمن، خون، تخم مرغ و عرق موثر می‌باشد. آنزیم پروتئاز مخصوص دمای پایین می‌تواند عملکرد پودر را حتی در دمای پایین بهبود بخشد و نوع دیگری از آنزیم پروتئاز مخصوص لکه های سخت و مقاوم بوده و می تواند آن‌ها را از بین ببرد.

سلولاز: نوع جدید آنزیم سلولاز ضمن ایجاد نرمی و لطافت در پارچه، با خاصیت سفیدکنندگی از کدر شدن لباس‌های سفید جلوگیری می‌کند و رنگ لباس را همواره براق و درخشان نگاه می‌دارد. این آنزیم با از بین بردن پرز و یا برداشتن‌ گلوله‌های پنبه‌ای که روی لباس‌های مستعمل به وجود می‌آید، باعث شادابی رنگ لباس خواهد شد.

آمیلاز: آنزیم آمیلاز قابلیت از بین بردن لکه‌ها با پایه نشاسته مانند لکه سیب زمینی، ماکارونی، پاستا، برنج، شکلات و غذای بچه را دارد.

ماناناز: آنزیم ماناناز لکه‌های انواع سس‌ها، بستنی‌ها و غذاهای فرآوری شده را از بین می‌برد.

لیپاز: انواع چربی مانند چرک دور یقه و سر آستین لباس که به سختی از بین می‌روند به راحتی توسط آنزیم لیپاز تمیز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *