طبقه بندی شوینده های صنعتی

مواد شوینده صنعتی به پنچ گروه اصلی تقسیم بندی می گردند که عبارت است از:

مواد شوینده قلیایی

شوینده های قلیایی اصلی ترین گروه مواد شوینده صنعتی می باشند، که قادرند با چربی و روغن ترکیب شده و تشکیل صابون دهند و پروتئین را حل نمایند. PH این دسته از مواد شوینده معمولا در دامنه ۵/۱۲ تا ۹ قرار دارد،  این قلیائیت بالا برای صابونی کردن چربی ها و خنثی سازی اسیدهای موجود در بسیاری از انواع آلودگی ها مهم می باشد. این نوع شوینده ها غالبا در مواردی که نیاز به شوینده قوی می باشد، همانند حذف وکس ها، رد ساینده ها، آلودگی های عمیق تجمع یافته، آلودگی های خشک شده و گریس و روغن حرارت دیده مورد استفاده قرار می گیرند. از موارد دیگر کاربرد شوینده های قلیایی می توان به صنایع غذایی و محیط هایی همچون آشپزخانه های صنعتی، رستوران ها، سالن های غذاخوری اشاره نمود. شوینده های قلیایی مقرون به صرفه بوده و با دامنه گسترده ای از تجهیزات نظافتی قابل کاربرد می باشند. انواع با کیفیت تر این شوینده ها دارای قابلیت کف کنندگی ملایم می باشند.

مواد شوینده اسیدی

 در این مواد از اسید به عنوان عامل اصلی پاک کنندگی استفاده می شود که قادر به حل نمودن رسوبات مینرالی همانند کلسیم و منیزیم و همچنین رسوبات ناشی از سختی آب بر روی سطح ماشین آلات و تجهیزات می باشد. از شوینده های اسیدی همچنین می توان برای حذف زنگ، آلودگی های قلیایی، سیمان، گچ یا بتون استفاده نمود. این شوینده ها برای کاربرد بر روی سطوح سنگ ماسه و گرانیت مناسب می باشند اما به علت خورندگی قابل کاربرد بر روی برخی سطوح به ویژه آهن گالوانیزه یا آلومینیوم نمی باشند. شوینده های اسیدی خود به دو گروه اصلی اسیدهای غیر آلی و اسیدهای آلی تقسیم می شوند. اسیدهای آلی نسبت به اسیدهای غیرآلی ضعیف تر هستند و اثر خوردندگی کمتری بر روی فلزات دارند.

مواد شوینده فعال سطحی یا چربی زداها

 این نوع شوینده ها از مواد فعال سطحی همانند کمپلکس های مولکولی تشکیل شده اند و در صورت اضافه شدن به آب، باعث کاهش کشش سطحی آب گردیده و تماس بین آلودگی و عامل پاک کننده را افزایش می دهند. از این مواد برای حذف گریس وآلودگی های روغنی استفاده می شود. این مواد قادر به نفوذ درون چربی ها و هیدرولیز کردن آنها و تبدیل آنها به ذرات کوچکتری می باشند که راحت تر توسط آب از محیط حذف می گردند. قابلیت پاک کنندگی این مواد چندان بالا نمی باشد اما دارای اثر ضد میکروب هستند و می توانند به عنوان ماده ضدعفونی کننده یا در ترکیب با مواد شوینده- ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار گیرند.

 مواد شوینده صنعتی ضدعفونی کننده

 این مواد دارای عامل ضدعفونی کننده همراه با عامل شوینده می باشند در نتیجه می توانند به طور همزمان سطوح را پاک و ضدعفونی نمایند. همچنین این مواد به عنوان مواد شوینده در آلودگی ها عمیق و محیط های حساس کاربرد دارند.

مواد شوینده پایه حلال

این مواد شوینده از حلال های هیدروکربنی نظیر آب تشکیل شده اند و برای حذف آلودگی های نظیر واکس های پایه حلال، روغن و گریس، انواع خمیرها و مایعات واکس حلال از روی سطح زمین مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد شوینده برای کاربرد بر روی سطوح چوبی، کامپوزیت چوب، مگنزیت، لینولئوم، بتون و سنگ بسیار مناسب هستند اما نباید بر روی آسفالت، مواد ترموپلاستیک، پی وی سی (وینیل) یا سطوح لاستیکی به کار روند.

انتخاب ماده شوینده مناسب

هنگام انتخاب مواد شوینده صنعتی برای دست یابی به نتیجه ای مطلوب، باید موارد زیر به دقت مورد توجه قرار گیرند:

– نوع آلودگی

– جنس سطح برای اطمینان از عدم آسیب دیدگی آن توسط ماده شوینده

– روش نظافت ( در نظافت دستی از مواد شوینده قوی اسیدی یا قلیایی نباید استفاده کرد)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *